T.E.M.A.N

Thursday, April 29, 2010 at 7:05 AM

Teman yang baik adalah apabila kamu melihat wajahnya..kamu teringat akan Allah s.w.t

Mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama,

melihat gerak gerinya teringat akan kematian.

"Ukhuwah itu bukan terletak pada pertemuan,

bukan pada manisnya ucapan dibibir..

Tapi terletak pada ingatan seseorang terhadap teman dalam doanya"

:: M0ve t0 PJ campus ::

Monday, April 26, 2010 at 8:24 PM


بسـم الله الرحمن الرحيم

salam =)
hurm..berat betul rase nk post kali ni..ape pun macam yg dah tersurat..
bace la n tgk sendiri...nak xnak..la budda..kena hadapi jugak..dah hampir setahun stdy kt nilai..last2 tahun ke 2 kena m0ve to PJ campus..xdapat bayangkan situasi kat sana...dengan nak dapat m00d study...
environment lagi..maksud saya,
bukan saya x dapat adapt environment kat sane
..well,of course la rules strict giler..
saya ok je ngn tu..n0t such a big problem for me..but...
hurm...hanya saya dengan dia je yg taw..
kami dah hampir 3 sem bkawan...
rasenye x perlulah saya nak menti0n name dia dalam ni..hanya kami je yg tahu...ape pun..saya bersyukur sgt2..
c0z both of us LAWS students..same2 m0ve t0 PJ campus ...xda la terase sgt..
cume xtaw la..
start dari sem 1st lagi kami d0rmmates...hurm..
h0pefully ....
Allah s.w.t tetapkan yg terbaik buat KAMI ...
di sana...
see u PJ.





لا تغضـب !

Sunday, April 25, 2010 at 5:47 PM


in the name of Allah...

* Rasullullah bersabda : “Tidak ada keberanian yang paling disukai oleh Allah selain daripada keberanian seorang hamba menahan kemarahannya.Tidaklah seorang hamba itu menahan kemarahannya melainkan Allah akan mengisi dadanya dengan keimanan”.

RIWAYAT IBN ABI DUNYA

#p/s : الصـبر من الإيـمان




ما هو الحب ؟

Friday, April 23, 2010 at 6:30 PM

Apa itu CiNtA?
Menurutku CiNtA itu kekuatan,
mengubah duri menjadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah malang jadi untung,
mengubah duka jadi suka,
mengubah syaitan jadi nabi,
mengubah iblis jadi malaikat,
mengubah sakit jadi sihat,
mengubah bakhil jadi dermawan,
mengubah kandang jadi taman,
mengubah penjara jadi istana,
mengubah amarah jadi muhibah,
mengubah musibah jadi rahmah..~
Dan sekalipun CiNtA telah ku uraikan dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika CiNtA itu ku datangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri..
Meskipun lidahku telah mampu menghuraikan,
Namun tanpa lidah, CiNtA ternyata lebih terang..
Sementara pena, begitu saja tenang menuliskan.
Kata-kata pecah berkeping-keping, Begitu sampai pada CiNtA..
Dalam menghuraikan CiNtA, Akal terbaring tak berdaya,
Bagaikan keldai berbaring dalam lumpur..
Terus hatiku berdetak-detak,
diketuk indahnya CiNtA..
(^_^)
~CiNtA ku bErtAsBih~

# p/s : dipetik dari ''Ketika Cinta Bertasbih"

:: C0retan se0rang hamba ::

Thursday, April 22, 2010 at 9:13 AM

Di dalam sujudku
Kau dengar tangisanku
Di dalam doaku
Kau dengar rintihku
Sepanjang hayatku
Kau lihat segala perbuatanku

Setiap perbuatanku
Kau catat segala dosa pahalaku

Di dalam khayalku
Kau datang mengingatiku
Di dalam kegagalanku
Kau datang memberi pertolongan-Mu
Di dalam kesedihanku
Ayat-Mu melantun ke halwa telingaku
Meleraikan lara jiwaku
Di dalam usahaku
Kau beri kejayaan-Mu
Di dalam kegembiraanku
Kau kurniakan nilai tawa padaku
Di dalam buntuku
Kau datang memberi Hidayah-Mu

Jika aku bukan Islam
Pasti tiada coretan ini di dalam hidupku
Kerana nikmat seorang Islam amat sukar dicoretkan oleh seorang kafir

Aku tadah tanganku
Ku bersyukur pada-Mu Ya Allah,

Hindarilah aku dari terpesong dari jalan-Mu

Kerana Kau Yang Maha Mengetahui
Kau lah sebaik-baik perancang
Maka tetapkanlah yang sebaik-baiknya buatku
Supaya dapat ku teruskan hayatku dengan penuh ketakwaan pada-Mu

:: Lawyer??bela pesalah?? ::

at 8:47 AM


erm..asal sebut lawyer je..mind-set kebanyakan masyarakat kita akan beranggapan..."bela pesalah..dosa..."erm..apa2 pun kita sama2 lihat k0mentar di bawah yang saya petik dari sumber yg b0leh dipercayai..

“Peguam adalah kerja yang hina kerana sanggup membela pesalah.”

“Apa hukum hakim buat keputusan yang salah?”


Dalam menjawab soalan sebegini, saya suka menggunakan hujah akal kerana saya tidak berapa mahir dalam dalil naqli. Jadi, dalam perkara pertama, peguam sering difitnah sebagai golongan yang hina kerana membela pesalah. Benarkah begitu?

Persoalan pertama.

A dihadapkan ke mahkamah kerana dituduh membunuh seorang wanita dengan kejam. Seluruh masyarakat menghukum A sebagai pembunuh selepas melihat muka A di muka hadapan akhbar. Walaupun mahkamah belum bersidang, tapi hukuman telah dijatuhkan oleh masyarakat. Kemudian disiarkan pula wajah peguam bela bagi A. Maka peguam ini juga dituduh sebagai seorang yang tak berhati perut kerana membela pembunuh.

Persoalan sekarang,
atas justifikasi apa masyarakat menjatuhkan hukuman ke atas A?

Dalam situasi ini, peguam tersebut bertindak atas
prinsip seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan bersalah. Salah kah prinsip ini? Adakah hanya kerana hanya seorang suspek maka dia lah yang sebenar bersalah? Mudah benar kita membuat andaian. Peguam tersebut bersangka baik terhadap A kerana bersangka jahat itu salah. Maka oleh kerana mahkamah belum bersidang, tiada apa yang dapat menghalang peguam itu dari membantu membuktikan yang A tidak bersalah.

Andai kata ada seorang saksi, B yang melihat A membunuh. Maka adakah peguam itu harus tunduk saja kepada hujah B itu? Sudah tentu tidak. Oleh kerana tidak diketahui siapakah sebenarnya yang membunuh wanita itu, maka sudah tentu peguam itu akan menentang hujah B bermatian. Bagi peguam itu, boleh jadi B tersilap, dan boleh jadi juga B menerima rasuah. Maka itu, peguam itu tetap membela A bagi membuktikan yang dia tidak bersalah.

Kita tidak tahu samada A benar-benar bersalah atau tidak kerana prinsip yang diguna adalah seseorang itu tidak bersalah selagi tidak terbukti bersalah. Maka, salah kah bagi peguam itu bersangka baik terhadap A? Sudah tentu tidak bukan? Jadi dengan prinsip itu dan amalan bersangka baik ini, peguam itu akan berusaha membela A bermatian kerana tiada yang mengetahui perkara sebenar kecuali A dan Allah.
Jadi selagi mahkamah tidak menjatuhkan hukuman ke atas A, selagi itu peguam itu mesti membela A demi mengelakkan seorang yang tidak bersalah dianiyai.

Persoalan kedua.

Adakah hakim yang menjatuhkan hukuman yang salah itu berdosa? Dalam satu hadis, Rasulullah bersabda bahawa jika seseorang itu berijtihad dan ia betul, maka baginya 2 pahala. Jika sekiranya ia berijtihad dan ia salah, maka baginya 1 pahala. Bagaimana kah seorang hakim itu membuat keputusan? Adakah secara membuta-tuli? Sudah tentu tidak! Hakim membuat keputusan berdasar kepada apa yang ada di hadapan nya.

Jika perkara itu pada tafsirannya begitu, maka begitulah. Kalau hakim membebaskan suspek kerana tidak cukup bukti, maka salah kah hakim? Sudah tentu tidak kerana hakim tidak boleh membuat keputusan berdasarkan sentimen masyarakat. Selagi tidak dibuktikan bersalah, selagi itu lah orang itu tidak bersalah. Jadi tiada kesalahan di atas bahu hakim sekiranya keputusan itu rupanya salah. Kerana dia membuat keputusan berdasar pada ijtihad selepas melihat segala bukti yang dikemukakan oleh kedua belah pihak.

Dan orang luar tak patut mempertikai keputusan ini kerana sudah nyata tiada sebab orang itu perlu dihukum bersalah. Hanya Allah dan suspek sahaja yang tahu apa yang sebenar berlaku. Bagi seorang hakim yang tiada keupayaan untuk berdialog secara langsung dengan Allah seperti nabi Musa, maka tidak patut kita menyalahkan hakim yang langsung tak buat salah. Ingat, seseorang itu tak bersalah selagi tak dibuktikan bersalah.

# p/s : renung2 kan

:: Dari t.e.m.a.n buat s.a.h.a.b.a.t ::

at 4:04 AM

in the name 0f Allah..the m0st graci0us and merciful..

"Seandainya engkau bertemu seorang kawan yg sanggup bersusah atas nama kesetiaan..
mendahulukan atas nama kebajikan..
menyimpan keaibanmu atas nama kejujuran..
mpercayaimu atas nama keikhlasan..

menegur kelemahanmu atas nama kebaikan..

memendam rasa terkilan demi menjaga perasaanmu..

Dia bukanlah seorang kawan tetapi...

se0rang saudara & teman sejati yang sukar dilupakan.."

:: ukhuwah fillahi daiman abada II ::

at 3:43 AM
maafkan ku sahabat..
atas segala keterlanjuran tutur kataku...
setiap hari ku melihat dirimu,berbual mesra bersamamu....
namun hatiku selalu dihurung rasa rindu...
takut...takut satu hari nanti masa yang kita kecapi saat ini xmungkin berulang lagi...
aku takut duhai sahabat...
maafkan aku andai satu hari nanti,aku xbisa menggembirakan hatimu lagi...
apapun sahabat...
aku sayang akan dirimu....

أحبك حبًا جمًا للغاية!!

at 3:41 AM
mssge dari sahabat tercinta..
"Wanita cantik menurut Allah adalah :
~menulis kekuatan melalui masalahnya..
~tersenyum di saat tertekan..
~tertawa di saat hati sedang menangis...
~tabah di saat terhina...
~mempersona kerana memaafkan...
~memahami dan mengasihi tanpa meminta balas...
~bertambah kuat dlm doa dan pengharapan terhadap Illahi...

#p/s : sahabat..m0ga Allah membalas kebaikan dirimu terhadap diriku..
Ya Allah..terima kasih buat diriMU kerana mengirimkan padaku sahabat sebaik dirinya..
_ _ s _ a _ _l _ _ m _ _ r _ _ _a _ a _ u _ a _ an

:: ukhuwah fillahi daiman abada ::

at 3:40 AM
In the name 0f Allah...


Dear Allah,pliz gives her s0me 0f Y0ur strength...9-11 april 2010...she got sick..but i was not ar0und with her...pliz forgives me my dear...


"Aku mencintai sahabatku dgn segenap jiwaku..sahabat yg baik adalah seiring denganku dan menjaga nama baikku ketika aku hidup atau selepas mati..


Kuhulurkan tangan kepada sahabatku untuk berkenalan kerana aku akan merasa senang..semakin ramai sahabatku,semakin aku percaya diri..


Aku selalu berharap mendapat sahabat sejati yang tidak pernah luntur baiknya dalam saat suka dan duka..
Jika aku dapat,aku ingin setia padanya..."


(Imam Shafie)


# maafkan diriku sahabat..andai aku tidak dapat menjadi sahabat yg baik untuk dirimu...
aku cuba untuk jadi yang terbaik...Maafkan aku kerna aku tiada di sisi mu saat kamu perlukan aku...maafkan aku...beri aku kesempatan agar ku bisa tebus segala khilaf ku..

Powered by Blogger | Entries (RSS) | Comments (RSS) | Designed by MB Web Design | XML Coded By Cahayabiru.com